onsdag 27 juli 2016

Jag skulle naturligtvis rösta på HDP med partiledaren Selahattin Demirtas om jag vore turk. Ett parti som växer och skrämmer Erdogan.Vi lever i den diktatur, säger Selahattin Demirtas i en intervju i dn.se/nyheter i dag. HDP är ett prokurdiskt parti som också vunnit gehör hos liberala storstadsbor, aleviter, armenier, assyrier och andra minoriteter liksom kritiker till halvdiktatorn Erdogan. 2015 lyckades HDP ta sig över de 10 procenten i konstitutionen(som är satt så högt för att inte nya partrier ska ta sig in och hota Erdogans AKP) och fick 80 mandaat i parlamentet. Det stoppade Erdogan från att få absolut majiritet och gjorde  HDP till hans fiendeparti.

HDP:s framgång var också en anledning till att Erdogan återupptog kriget mot kurderna i sydöstra Turkiet. Han hävde också immuniteten för HDP:s ledamöter i parlamentet så att dessa skulle kunna ställas inför rätta. Demirtas har redan blivit utsatt för terrorattentat och jag väntar bara...

Mest besviken blir jag på EU som nu har "paralyserats", av Turkiet som Demirtas säger. EU har snabbt tillgripit sanktioner mot t.ex Belarus 2010 och mot Ryssland efter Krim och Ukraina. Men inte ett ord om sanktioner mot Turkiet efter alla arresteringar, fängslanden och avskedanden, Tragiskt. Hyckleri.

Skottland röstade Nej till Brexit och vill stanna i EU. Kan bli en förhandlingslösning eller en ny folkomröstning. Främsta kravet för regeringschefen Nicola Sturgeon är att bli kvar i den inre marknaden. Hon förhandlar redan med EU-ledare och talar om att England och Skottland har olika mandat i EU-förhandlingen. Brexit är bara början...Jag hoppas EU inser allvaret om man vill bevara samarbetet.

Så blir det ett bad, kanske som i går med Emma och kompisen Linnea, en lunch i, solen och färd mot Centralen och nattåg till Undersäker med Raymond, Bosse, Bengt och Uffe i Fjällfiskets Vänner Nej, nej, jag släpar inte med någon dator till fjällen så nu blir det några dagars uppehåll.

Inga kommentarer: