söndag 10 juli 2016

Moderaterna har focus på röster från Sd och säger det också. Jag tror det blir tydligare och tydligare i den framtida politiken och i opinionsstödet.
Att göra svenskundervisningen obligatorisk för att flyktingar ska kunna få permanent uppehållstillstånd i Sverige är inget flyktingfientligt förslag, tvärtom. Jag tror de flesta invandrare inte bara vill utan strävar efter det för att få jobb och kunna tala med folk i det nya landet på deras språk. Bra att man inte sätter krav på något kunskapsmål eftersom förutsättningarna är så olika.  Att ha genomgått samhällsorientering är också bra för att lära sig landet Sverige som alla partier har talat om i Almedalen. Också det tror jag de flesta ser som en tillgång, en service som Sverige  bjuder på.

Att inte bidragen ska bli högre än om man jobbar är väl självklart, eller borde vara det. Ingen kan vara emot.
Ett bidragstak på 75 procent  av lägstalön och bostadsbidrag är helt i sin ordning. Närmast pinsamt att det svenska systemet varit så snedvridet. "flyktingpaus" tycker jag inte om som ord, men om det förklaras med att klara integrationen för de som kommit hit så tror jag de flesta förstår. Vad man inte kan acceptera är att familjerna splittras när familjeåterföreningen stoppas. Det måste bort.

Och här har Jonas och V ett bra förslag om hur just denna fråga måste lösas, gärna i förhandlingar över blockgränsen. Här bör Centern ställa upp. Jonas går att förhandla med.
Att inte träffa sin familj på ett år eller mer är orimligt omänskligt. och gör det bara svårare för människor att komma in i samhället.
Jag tycker också att Sverige ska omförhandla sitt avtal med EU och ställa samma krav som Storbritannien, med vissa undantag, Främst ska komma ett formellt krav på att stå utanför euron,
Nu ska jag och Sonja ägna os åt andra saker på vår 46:e brölloppsdag efter den 19 juli 1971 i kyrkan på Bohus-Malmön.

Inga kommentarer: