måndag 11 juli 2016

Sverige och svenska värderingar var slagorden för Almedalen i år. Det är inget fel med det men det gäller att balansera så att inte den den smala nationalismen tar över.
Det tyckte jag  faktiskt inte hände heller i Almedalstalen, inte hos Sd och Jimmy Åkesson heller, kanske med undantag av tonen som jag kan påminna mig. Det är ju tvärtom så att alla andra partier har tagit över mer eller mindre av svenskheten från Sd i debatten. När man nämner Sverige 40 gånger i talet och ännu fler från Anna K B så blir det temat...

Jag hade väntat mig mer från Brexit, men där fanns en del förvånande "justeringar" i attittyden,
En var den väldigt tydliga EU-positiva bilden som Miljöpartiet och Isabella Lövin beskrev. Vi får inte ställa ut EU. EU behövs och vi måste stärka EU.samarbetet, Inte ett ord om den ökade överstatligheten och missnöjet. Moderaterna, Kd och Centern talade alla utifrån att vi måste lyssna på kritkiken och begränsa EU:s makt, det sa Ebba BT, Annie L och även Anna K B. Bra. Sd gick längst men Jonas hade det naturligaste förslaget att kräva, en omförhandling av det svenska avtalet, med bla kravet på formellt undantag från euron, men inte göra det nu utan avvakta Storbritanniens nya avtal Bra. Jonas inledning med Världsmedborgare var också en tydlig markering...

Och i går kväll strax före Frankrike -Portugal fick Morissa fem kattungar som hon bet av navelsträngen på och slickade fina och som nu slåss om de sex spenarna...
Sonja och jag följde hela födseln från hopdragningarna på eftermiddagen, till oron där hon letade efter en plats till djurens fantastiska förmåga att  ta hand om sina ungar. Och när Portugal hade vunnit hade Morissa slickat färdigt och ungarna började leta efter något att äta....naturen, djuren.

Inga kommentarer: