fredag 24 februari 2017

Nu spelplan om vinster i välfärden: Blir det någon proposition överhuvudtaget från regeringen före valet? Nej, är mitt svar.
Och blir det något så är det bara skolan och friskolorna, men vård och omsorg lämnas utanför.
Jag har läst mediakommentarer om remissvaren. Fördömande, förödande, förkrossande. God natt, säger jag. Riksrevisionen, ekonomistyrningsverket, konkurrensverket, kammarrätten, Advokatsamfundet. Bristerna är för stora. Det är bara LO och kommunal som är för. Näringslivet, Almega och vårdföretagarna är emot liksom majoriteten av remissvaren som underkänner.

Vinstbegränsning är fel väg och skapar stora problem med avvägningar. gränsdragningar, administration och byråkratin ökar.
Det är förödande främst för små företag. De större kan kringgå ett vinsttak. Drivkrafter om nytänkande, effektivisering och innovationer stoppas upp.
Förhandla fram  kompromiss? Kan låta bra, men frågan har blivit så splittrad och hård genom vänsterns blockering så jag tror det blir svårt för S och Mp att förhandla över blocken. För att inte tala om oppositionen som vet att det blir ett nej om regeringen skriver fram en proposition till riksdagen.

Vill S verkligen ha den kvar som huvudfråga i valrörelsen. Nej är mitt svar. Nej, Nej.

Vad är det där partiet som kallar sig Sverigedem... Det är inte för Sveriges bästa man skriver ner vårt land i utländsk press.
Det är precis vad Sd med Jimmy Åkesson och Mattias Karlsson gör i Wall Street Journal. Det är inga Sverigedemokrater, det är Sverigedemoner.


Inga kommentarer: