fredag 27 oktober 2017

33 författare och illustratörer vill stoppa Migrationsverketes utvisningar  dn.se/debatt så länge som rättssäkerhet och korrekt prövning inte kan garanteras. Håller med. Något måste göras. Nu.
Astrid Lindgren tas som hjälp för att lyfta frågan och artikeln. "Om Astrid hade levt hade jag gått till henne nu, skriver illustratören Marit Törnqvist i ett öppet brev till Stefan Löfven.
Marit samarbetade under många år med Astrid Lindgren och har illustrerat många av hennes böcker. "Astrid hade aldrig tolererat det som du nu låter ske i Sverige", skriver hon i artikeln

Jag känner att det rör på sig. Det kommer att hända något snart. Jag skulle vilja göra något mer själv än bara argumentera i Socialnämnden för stöd åt ensamkommande flyktingbarn Jag skulle vilja göra mer än att hjälpa Lalmuhammad, en av de utvisningshotade som i går inte fick prövningstillstånd, till Migrationsöverdomstolen.

Jag skulle vilja skriva ett brev jag också till någon som har större inflytande över flyktingpolitiken än jag. Liljan, Ibbing, vår granne, min hustru Sonja och jag har skickat brev till partiledarna i riksdagen och informerat om Lalmuhammads situation och risk att bli dödad  av talibanerna om han tvingas återvända till Kabul.Nu vet jag inte vad som är bäst att göra, Kanske skriva ett nytt brev till Annie Lööf. Någon måste ta ett initiativ. Hon har i dag störst förtroende bland politikerna att göra det. Jag kan inte som svensk och människa fortsatt se mitt Sverige utvisa unga människor med risk att dö. Vad säger mina barn och barnbarnen Emma, Sara, Hanna och Olivia när de förstår. vad vi gjorde och inte gjorde...?


Inga kommentarer: