lördag 21 oktober 2017

Så väljs Lars Adaktusson till 2.e vice ordförande i Kristdemokraterna och det kan bli vad som helst. Han drar röster, men det kan också påverka Ebba Bush Thoor
Det var inte oväntat att tidigare journalisten och nuvarande EU-parlamentarikern, Lars Adaktusson skulle söka sig närmare partitoppen i Kd. Han väljs med 150 röster mot mot 117 och det är en stark, marginal. Men,,,och här kommer framtiden. Om det fortsätter att gå dåligt och Ebba Bush Thoor har haft den mest framträdande rollen i valrörelsen så finns Lars Adaktusson där.Han är självklart kandidat också till partiledarposten.

Det kan bli lite svårt om han nu är 2-e vice ordförande för då är han  också ansvarig för valresultatet, men det finns knappast något alternativ om han ställer upp.
Det får valet utvisa. En fråga är om han avsäger sig uppdraget i EU-parlamentet eller om han har det kvar. Jag vet själv som satt i landstinget när jag blev invald i EU-parlamentet hur svårt det var att hinna med båda uppdragen. Jag trodde det, men meddelade vårt landstingsråd Knut Nilsson redan efter några veckor att det här går nog inte, och avsade mig uppdraget i landstinget.

Svårt att se vad Kd kan erbjuda väljarna som inte redan finns. I går ägnade Ebba BT i inledningstalet mycket åt skolan med 12 nya miljarder.
Huvudfrågorna blir ändå förstatligande av sjukvården, pensionärer och äldre med sänkta skatter och en äldreboendegaranti och familjepolitiken. Att lägga till ordet "på kristen grund" tror jag inte räcker för att hålla kvar Kd i riksdagen.

Inga kommentarer: