tisdag 10 oktober 2017

Stefan Löfven måste svara på hur regeringens it-Nätverk underhålls, med eller utan säkerehetsavtal
Jag tycker statsministern varit allmänt dålig om IT-skandalfrågorna. Han började med att kalla Transportstyrelsens beslut att avvika från lagen för "ett haveri", men sedan har han gjort allt för att undvika media. Det har andra fått sköta.

Nu kommer ett IT-"haveri" på hans eget skrivbord och nu måste han visa att han är statsminister och kan förklara vad som hänt.
Nu är det regeringskansliet som outsourcat viktiga delar av sitt eget it-system utan säkerhetsavtal och där är statsministern högste chef och ansvarig. Punkt. Och detta har skett till två företag Cygate så sent som den 1 september och företaget Atea från 2012 till 2017. Svara och förklara. Vi vill inte ha fler misstroendefrågor.

Stoppa utvisningarna till Afghanistan. De är rättsosäkra och omänskliga. Röda korset drar ner son verksamhet på grund av våldet och Amnesty riktar stark kritik.
Våra barn kommer att ställa oss tills svars, vi som var med om detta och inte sade ifrån. Jag tog upp detta på Centerstämman och i går på Värmdöcenterns medlemsmöte och Sonja, Lillian och jag försöker hjälpa Lalmuhammed här hemma att inte bli utvisad. Det är bara att lyssna på hans berättelse om risk för att bli dödad av talibanerna om han återvänder till Afghanistan där han  har vare sig familj eller bostad..
Det är nästan så att jag skäms att jag inte gör mig mer.

Inga kommentarer: