söndag 8 oktober 2017

Ett tiotal andra regioner finns "på kartan", vad rolig jag blev, för självständighet, enligt DN:s
sammanställning dn.se/världen. Mycket intressant.
På 1700 och 1800-talet handlade Europa om sammanslagning av regioner till större länder. Det behövdes storlek, tyckte man för att bli ett starkt land som Tyskland, Frankrike, Italien. Nu är läget det motsatta, Katalonien är bara ett exempel där kraven på ökat självstyre eller självständighet växer. Det spelar ingen roll om Katalonien lyckas med självständigheten eller inte, resan har redan satts igång för  Grönland, Nordirland, Färöarna, Skottland, Flandern,Galicien, Baskien, Sydtyrolen, Veneto, Korsika...

Jag säger inte något om bra eller dålig utveckling.
Jag säger bara att om det finns starka folkliga önskemål så bör de tillgodoses, men under ordnade former med ursprungslandet. EU bör inte sätta sig emot, utan tvärtom medverka och medla till lösningar som stärker samarbetet mellan länder i Europa.

Det är positivt att vara positiv och inte gräva ner sig i problem. Liberalerna och Centern är positiva om Sveriges framtid medan Moderaterna , Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna är negativa.
Alliansen bör behållas också inför valet 2018 tycker 52 procent av väljarna dn.se/nyheter. Också här är Centern och Liberalerna mer självständiga och mindre blockbundna, vilket jag naturligtvis tycker är bra.Jag ser att regeringsföreträdare som näringsminister Mikael Damberg häromdagen nästan inbjuder Centern till samarbete med regeringen. Visst, läget kan förändras och det är bättre att vara ett parti som andra vill samarbeta med än tvärtom, som Sd.

Inga kommentarer: