torsdag 6 januari 2011

Minskade ränteavdrag - !?
Ja, ungefär så är svaren från de andera partierna i alliansen på Carl B Hamiltons förslag att sänka ränteavdragen på lån från 30 till 25 procent. För tidigt, säger Anna Kinberg Batra, ordförande i finansutskottet. "Försiktigt positiv", säger centerns ekonomipolitiska taleskvinna Annie Johansson. Från s intet nytt. Det är ju inget fel om det blir lite av varje för att dämpa ekonomin som mer amorteringar, lite högre ränta och kanske ngt i stil med sänkta ränteavdrag. Stor försiktighet dock så att inte den goda återhämtningen och den uthålliga tillväxten i ekonomin stoppas upp.

Centern och tillväxten
Jag tycker centern skall ta fram ett nytt begrepp på vad som är god ekonomi. Alla använder tillväxt lite vårdslöst, ibland mws tiägget uthällig tillväxt. Det är bra men jag tycker centern skall ta fram en tydligare definition på vad som är verkligt god tillväxt. Det gjorde vi faktiskt i Naturresurs- och miljökommitten - NMK redan i slutet av 70-talet. Den tillsattes av Jordbruksminister Anders Dahlgren i Torbörn Fälldins regering och leddes av Professor Erik Arrhenius. Jag var utredningssekreterare tillsammans med en mycket duktig utredare Sigvard Nordström och hade både Lennart Daléus och Karl Erik Olsson i kommittén. Stora bensinbilar, kemikalier i barnleksaker och kärnkraft räknas in i BNP som "tillxäxt". Ta och titta lite i NMK...Centerns valanalysgrupp kanske...

För övrigt försöker jag brotta ner min förkylning och har just ägnat fyra timmar i bastun...

Inga kommentarer: