torsdag 20 januari 2011

Tack Sahlin, Wetterstrand och Eriksson
Det var stor tack och avskedsföreställning i riksdagen i går. Det är alltid lätt att kritisera men det som glöms bort är vilket väldigt arbete de flesta parlamentariker gör. Mona Sahlin har ägnat politiken hela sitt liv och avslutningen med ökat samarbete och minskad blockpolitik är bara att applådera. I den senaste valrörelsen blev det dock precis tvärtom, som inte minst Sahlin själv är ansvarig för.

Miljöpartiet växlar också över
Gustav Fridolin är självklar och det blir inte sämre - för miljöpartiet...Han är otroligt påläst och har ett brett register också utanför det som är "vanlig" politik. Jag kommer ihåg ett anförande han höll på Sergels torg samtidigt med mig inför folkomröstningen om EU i början på 90-talet då Gustav bara var "konfirmand". Oj, tänkte jag redan då. Vad bliva? Men Maria Wetterstrand och Peter Eriksson skall först ha en eloge.

Skärp kraven på oseriösa arbetsgivare
Det är en rubrik jag skulle vilja se och höra från regeringen om arbetsmarknaden och den sk Fas 3. Nu kommer den och det är bra. Arbetsmarknadsminister Hillevi Engströms artikel i DN www.dn.se är mycket efterlängtad. Det är fortfarande denna fråga som är det minsta flötet, eller det största sänket för regeringen. Kan man vända den kritiken så vänder mycket år rätt håll. Det är inget fel på åtgärderna men det har varit för dålig kontroll, uppföljning, ändring av sådant som gått fel, och för lätt för oseriösa arbetsgivare att lura staten och skattebetalarna. Gör rätt bättre....

För övrigt är jag nu på väg till forsknings- och utvecklingsberedning i landstinget...

Inga kommentarer: