söndag 27 november 2011

Durban får inte bli ett nytt klimatfiasko
Cancún föra året och framför allt Köpenhamn 2009 var stora fiaskon för klimatet. Jag var i Köpenhamn som ordförande i KOMPASS, nätverket för spårbilar. Vi höll möten , bokbord och seminarier i den jättestora konferensanläggningen. Jag var på flera av de större mötena med Barack Obama och vår dåvarande miljöminister Andreas Carlgren. Det gick inte bra. Skillnaderna mellan Kyotoländerna, den rika världen och utvecklingsländerna var för stor. Många försökte, men det blev bara en lista med frivilliga minskningar. Durban, som inleds i morgon, fårinte bli ett nytt misslyckande.

Gör vad som går - förläng det nuvarande Kyotoprotokollet tills vidare
Greppa inte över för mycket. Försök inte till varje pris få med USA och u-länderna på Kyoto. Arbeta för att förlänga det nuvarande protokollet i stället, med något ökade klimatkrav.

Under tiden kan Pella Thiel i "Omställning Värmdö" driva på för lokala initiativ
Pella Thiel är orförande i Naturskyddsföreningen i Värmdö, och driver på för Omställning Värmdö med lokala initiativ mot klimathoten, www.dn.se . Pella var en av drivkrafterna i framtids- och klimatberedningen, där jag var ordförande vars resultat nu ligger till grund för planeringen i Värmdö.
Lokala initiativ över hela världen kan göra skillnad.

Sd-ledningen breddar partiet
Som jag skrev i går betyder "portalen" socialkonservatism en breddning av Sd. Med 125 röster mot 38 fick partistyrelsen igenom detta på landsmötet. Se upp, skriver jag igen...

Juholt eller Jugholt
Nej, i samma ögonblick som tangenterna skapade rubriken ovan, fick jag dåligt samvete över min egen formulering. Men Peter Wolodarski i dn www.dn.se har fått ihop 13 punkter där Juholt ljugit. Kanske en travestering på skalden Thorild:
Att svara fritt är stort - att svara rätt är större, eller
att tala fritt är stort - men att tala sant är större
Får jag nobelpris nu...?

För övrigt hade vi en mycket trevlig födelsedagsfest för Sonja i går med sång för både barn och vuxna, god mat och trevlig samvaro. De sista deltagarna Stoffe och Stina har nyss åkt.

Inga kommentarer: