onsdag 30 november 2011

Eurokrisen stärker den inskränkta nationalismen och främlingsfientligheten
Det är inte bara ekonomin, jobben, välfärden som drabbas av eurohaveriet. Eurokrisen stärker de främlingsfientliga strömningarna i många länder. Sverigedemokraterna har tagit euro och EU- kritiken som en del i sin  främlingsfientliga politik i allmänhet. Marine Le Pen som är uppe i 19 procent i franska opinionsundersökningar använder eurokrisen och återinförandet av francen som språngbräda för det franska presidentvalet. Illa, mycket illa, vad euronkrisen ställer till med.

Italien inför bankrutt
Det är omöjligt att någon längre tid betala en ränta på 7.79 procent på sina nya statsobligationer. IMF, ECB, EFSF och alla bankförkortningar försöker nu tala om att de stödjer alla euroländer som kommer i kris. Vad betyder det? Du behöver inte vara noga med din ekeonomi. Vi hjälper dig? Illa, mycket illa, vad eurokrisen ställer till med.

Leif Pagrotsky är en stark s-profil som jag har stort förtroende för
Jag glömmer aldrig mötet i EU-parlamentets ekonomiska kommitte där jag var ledamot i slutet av 90-talet. Euron var på väg att införas och Leif Pagrotsky, handelsminister i Sverige kom ner och läste lusen av alla förståsigpåare i EUropa.Han talade om vad som kan hända. Han fick tyvärr rätt. Nu talar han om att s inte kan göra sig av med alla borgerliga skattebeslut som jobbskatteavdrag mm. Helt rätt. Höj miljöskatter och alkohol, stärkttillväxten och skapa fler jobb så får staten in pengar.

Sjötrafikupphandlingen - en dyr konsulthistoria
Var på kvällsmöte i går med trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm och två konsulter från KPMG. Nu ska dessa gå ut med en RFI (Request for information) till marknaden för att få information om skärgårdstrafiken.... Varför inte fråga WÅAB och den styrelse jag med flera satt i fram till förra året? Vad kostar det här och får vi bättre skärgårdstrafik? Jag bara frågar.

För övrigt ska jag nu ägna mig åt lite inre tjänst  en liten stund...

Inga kommentarer: