tisdag 8 november 2011

Italien tar över eurodramat
Ja, blickarna riktas nu mer mot Italien för eurons kris. En statsskuld på 120 procent eller fem gånger så stor som den grekiska i pengar. Ingen tillväxt på tio år. Europas tredje största ekonomi och tre gånger så stor som Greklands, Irlands och Portugals tillsammans, enligt www.dn.se . Italien står under EU:s förmyndarskap som överprövar ländernas ekonomiska beslut. Berlusconi kan fall vilken dag som helst eftersom han inte längre har majoritet i parlamentet med 20-talet tappade röster. Vi får höra om en halvtimma på ekot...

Jag längtar till Italien,
Italiens ljuva land, där små citroner gula...Ja, så skrev Birger Sjöberg för många år sedan...Jag längtar alltid. Kanske mitt favoritland och min favoritmat, men inte till den ekonomiska soppan.

Och Grekland måste skriva på ett skuldebrev
enligt besked från eurogruppens ordförande Jean- Claud Juncker, efter gårdagens möte. Det är han som håller i yxan numera. Pasok och Ny Demokrati måste båda skriva på ett "skuldebrev" där de ställer sig bakom eurotoppmötets beslut och lovar genomföra dem. Tala om överförmyndare...

Finns det något Koppargården eller Tallbohov i Värmdö
Det hoppas jag verkligen inte. Men jag tycker frågan måste ställas till i första hand kommunstyrelsens ordförande Lars- Erik Alversjö. Hur sker uppföljning, kontroll och eventuella ingripanden och justeringar av ingångna avtal i med fristående entrepreneurer i Värmdö? Hur ser uppföljningen och kontrollen ut av den egna verksamheten?
Vad säger Lars-Erik?

För övrigt kom Dennis Hellstrand, Eva Hellstrands man, ner till Stockholm och landstingshuset i går och hämtade mig efter gruppstyrelsen och körde ut till Värmdö med mig och medhavd cykel som jag vann på centerstämman i Åre i september. Det blev en trevlig helkväll och fikamorgon och Dennis har just åkt.

Inga kommentarer: