måndag 5 november 2012

Det blir en kort blogg i dag eftersom jag nyss kom hem efter hemmestakörens resa med Cinderella till Åland

Det jag reagerat på är Stefan Löfvens fyrkantiga uttalande om att "jag skulle aldrig medverka till något liknande". Detta om det uttalande som Mona Sahlin tvingades ställa sig bakom i förra valrörelsen att " En rödgrön regering kommer att kräva att USA avvecklar sina kärnvapen och militärbaser utanför landets gränser". Det var naturligtvis ett mycket långtgående uttalande, med kommunistisk prägel. Ogenomtänkt och framför allt orealistiskt.

Det jag reagerat på är inte att uttalandet var omöjligt politiskt utan att Löfven säger att "jag skulle aldrig medverka till något liknande". Det är vågat sagt om det ska bli något samarbete med V och MP inför valet. Uttalandet kan inte tolkas på annat sätt än att något valprogram eller överenskommelse före valet med V och MP blir det inte. Varje journalist kommer att kritisera varje gemensamt åtagande från Löfven inför valet. Lite farligt och lite ogenomtänkt.

För övrigt har Sonja och jag och delar av Hemmestakören kommit hem från Åland efter en trevlig och avslappnande resa med lite sång vid middagsbordet och roligt hela tiden.

Inga kommentarer: