lördag 24 november 2012

Nu vet jag inte det sista som hänt i EU-förhandlingarna om budgeten för 2014-2020, men oavsett det så ska Reinfeldt ha en stjärna för sina försök att hålla nere den svenska EU-avgiften
Jag har skrivit det förut och jag gör det igen. Fredrik Reinfeldt är vår bäste EU-kritiker för närvarande. Han håller efter överstatligheten i ekonomin med bankunionen, han säger nej till alla försök med ytterligare federalism med bankinpektion mm och han kämpar väl för att hålla nere den svenska EU-avgiften. Sverige betalar mest per capita. Varför, kan man fråga?. Och hur länge ska vi ligga högst? Får snart  veta.

för om två timmar går bussen från hotell Costa Taorito till flygplatsen och hem till Sverige.

Läste i AB i går www.aftonbladet.se/debatt en artikel om ungas flyakt till storstäderna och avfolknigen av landsbygden. Det är Anders Knape, ordförande i SKL och Jesper Strömbäck huvudsekreterare för Framtidskommissionen som skriver. Många vill sanna på landsbygden av de 500 tillfrågade men försämrad service, skola, infrastruktur och främst brist på jobb gör att man söker sig till storsdaden.

Hälften av Sveriges kommuner, eller 141 av 290 har minskande befolkning
medan Stockholm ökar med 40.000 per år med ökade miljöproblem, trängsel och bostadsbrist. Var finns centern i debatten? Vad tycker vi om centraliseringen till storstäderna? Jag vet vad jag tycker och har framhållit det också i artiklar, men...

För övrigt packar vi nu det lilla vi har med oss och lägger ut lite dricks till de som hjälpt oss under denna vecka på hotellet, sen...bussen..sen flyget och...åter till vardagen

Inga kommentarer: