tisdag 27 november 2012

Doha måste bli en framgång - Kyotoprotokollet måste förlängas och utvidgas att gälla alla jordens 195 länder - Tycker Lena Ek gör ett bra jobb trots Anders Borg
Jag var med i Rio 1992 då vi antog Agenda 21. Jag deltog  på båda konferenserna - den officiella länderkonferensen och alternativkonferensen med alla NGO:s och den växande mljörörelsen. Jag representerade till hälften Folkkampanjen mot kärnkraft och Stockholms läns landsting. Ozonskiktet, övergödnigen, kärnkraften och skogsdöden var fyra stora områden. Växtghuseffekten fanns där men inte högst. Agenda 21 har gjort mycket positivt för världen kanske inte i sak men i tankar.

COP 15 i Köpenhamn blev ett misslyckande och nu måste Doha bli en framgång
Jag deltog också  COP 15 i Köpenhamn 2009 under någon vecka, då som ordförande för KOMPASS och drev på för modern  miljövänlig transportteknik som light rail och podcars. Tvågradersmålet var ett minimum, men nu har forskarna och senast Världsbanken visat att temperaturen kan stiga upp till fyra grader redan till 2060 och då ställs högre krav

Sverige måste ligga i framkant och Miljöminister Lena Ek driver på bra - men Moderaterna och Anders Borg har halverat den svenska miljardinsatsen till en halv miljard och det skadar både saken och Sveriges anseende.

Värmdökoalitionen måste visas att vi verkligen vill ha kvar Ambulanshelikoptern, anvisa plats och presentera en plan för landstinget som kommit med en formell beställning till kommunen
Det är inte första gången jag tar upp frågan i kommunfullmäktige, men jag vill ha ett ordentligt svar på vad koalitionen gör så att vi slipper läsa om att Gotland eller Haninge får helikoptern i stället.

För övrigt ska jag nu in till gruppledarmöte i landstinget för Gustav har förhinder och sedan blir det landstingsstyrelse och produktionsutskott. Inga problem att få tiden att gå...

1 kommentar:

Anonym sa...

Du pratar miljö och har gjort det i årtionden. Sen åker du till Kanarieöarna på semester med flyg. Hur går det ihop?