tisdag 13 november 2012

SAS-krisen täcker hela förstasidan på DN men när man slår upp tidningen är det första man ser en stor annons med Norwegian till Bangkok för 1699 kronor - en utmanande verklighet
Så ser SAS-krisen ut beskriven i två rader text. Jag får nog revidera min ståndpunkt lite från i går då jag lite nostalgiskt talade för att regeringen ska ge kreditgarantier i syfte att rädda SAS. Kreditgarantier är redan en verklighet och har varit så i flera omgångar som www.dn.se/ledaren skriver i dag.

I två omgångar 2009 och 210 har staten avsatt nytt ägarkapital i bolaget och bolaget har lovat att rekonstruera sig själv vilket inte skett.
Nu säger man samma sak igen. SAS är inte konkurrenskraftigt helt enkelt. Omvärlden har sprungit om bolagsledningen. Swiss air och Sabena som jag åkte med under EU-parlamentstiden har båda gått i konkurs och rekonstruerats i nya bolag.

Nu ser det ändå ut som om bolagsledningens nya affärsplan 4XNG kommer att få stöd av regeringarna i Sverige, Norge och Danmark med nya pengar på 3.5 miljarder kronor fram till 2015.
Det är ett mycket generöst erbjudande av svenska, norska och danska skattebetalare, men det måste vara det sista. Jag är inte beredd att betala mer.

För övrigt ska jag nu in till bidragagruppen i landstinget, någonting helt annat alltså, och sedan landstingsstyrelse och några möten med grupp- och distriktsledningen

Inga kommentarer: