måndag 14 januari 2013

Folk och försvar i Sälen - ÖB:s veckobesked för svenska försvaret kan vara en förhoppning om Nato-medlemskap
Det är naturligtvis bara en gissning men det kan finnas sanning i den. ÖB: s besked att Sverige bara klarar av en veckas motstånd vid ett anfall, som kom i julhelgen, kan ju vara avsett som en påtryckning på regering och partier att stärka försvaret men också gå med i Nato.
Mitt svar är att försvaret behöver stärkas. Det var en dumhet att avskaffa värnplikten. En samhällstjänst på tre månader för både flickor och pojkar varav tre i försvaret skulle kunna vara ett sätt att för det uppväxande släktet medverka i ett folkförsvar. Det ska vara ett folkförsvar inte bara med vapen utan också hur man samarbetar och verkar i världen för att undvika krig och skapa fred.

Alf Svenssons krav i Svenska Dagbladet den 12 januari på svenskt medlemskap i Nato ser jag mest som ett desperat förslag för att få Kd på kartan.
Utifrån min egen period i EU-parlamentet vet jag hur oerhört svår det är att i Sverige nå ut med vad man gör i Bryssel. Därför är det nog också ett skrik från en EU-parlamentariker som har erfarit just detta. Då får man ta till förslag som har med Sverige i Sverige att göra.

Jag förstår Alf:s frustration men ogillar hans förslag
Sverige kan förbättra sitt försvar genom samarbete med de nordiska länderna som utformas så att de stärker alla de nordiska ländernas försvar och gör Norden till en "försvarsunion". Det stärker oss och avskräcker en fiende.

För övrigt ska jag nu läsa lite handlingar till landstingets forskningsberedning på torsdag.


Inga kommentarer: