lördag 20 april 2013

Mycket intressant artikel av Hanna-Maria Björklund, ordförandekandidat till Centerstudenter
med AB:s rubrik "C borde bli Alliansens EU-kritiska alternativ".
Jag skulle inte ha "vågat" skrivit det själv även om de flesta som följt EU-debatten sedan folkomröstningen för snart 20 år sedan nog vet vad jag står. Nu är vi medlemmar sedan 1995 och jag kräver inget utträde. Jag har däremot kvar min grundinställning som jag gick till val på då jag blev invald i EU-parlamentet 1995 och också i flera EU-val senare "mer samarbete - mindre Union". Det är ungefär så som Hanna Marie Björklund skriver.

Valutaunionen  och euron har havererat,
skriver hon. EU svarar med att" kräva allt större makt över medlemsländerna". Överstatligheten och byråkratin ökar skriver Hanna Marie och tar vargar, snus, och kvoteringskrav som exempel.Ökad ekonomisk detaljstyrning är ett annat.
EU gör och har viktiga uppgifter för fred, samarbete, sammanhållning, fri rörlighet, öppenhet. Centern ska stärka EU:s grundvärlden om demokrati, fred, samarbete och mänskliga rättigheter.Centern ska också tala om var gränsen går för sådant som vi sköter bäst själv.  Utmärkt artikel Hanna Marie.Aftonbladet.se/debatt

Alliansens gruppledare skriver också en bra artikel i brannpunkt@svd.se om Ny Karolinska Sjukhuset, NKS i dag
Det behövs ett klargörande från Alliansen i landstinget om sjukvården. Den kommer här. Akutmottagningarna rustas upp, nya lättakuter byggs in til sjukhusen, närakuter byggs nära människorna. Totalt handlar det om 42 miljarder och många fler vårdplater.

Onödigt Annie att ytterligare riskera trovärdigheten med KU-debaclet
Nej, jag tror inte ett ögonblick att Annie ljugit. Men har hon tagit KU-förhöret på allvar? Hur kommer det sig att hon och medarbetarna inte säger samma saker?

För övrigt är Emma, Sara och Hanna här hela helgen när Åsa och Micke åkt till Åre över helgen. Vad ska man ha farmor och farfar till....


Inga kommentarer: