fredag 15 november 2013

Folkpartiet driver på om jämställdheten. En ytterligare pappamånad tror jag de flesta ser som något positivt.
Jag minns själv vilka frågor jag fick som 1977 var hemma med Kristoffer, några månader efter Sonjas första tid. Jag arbetade som landstingsrådssekreterare för centern med Knut Nilsson som finanslandstingsråd. Han ringde första dagen jag var hemma och undrade om jag kunde skriva ett pressmeddelande och en "liten" artikel nu när jag var hemma hela dagarna. Ja, sa jag, ambitiöst. Och, det tog lite tid. Det blev några sena kvällar och några artiklar och presspapper till, men sedan...Jag ringde Knut och sa att det är nog bäst att jag få ägna mig åt Stoffe nu de närmaste månaderna så tar jag igen det när jag kommer tillbaka. "jaha, ja...Ingen kritik mot Knut. Det var så då.

Vill man nå förändringar i samhället är lagstiftning det naturligaste och mest närliggande instrumentet
Det blir än mer naturligt särskilt om man först prövat ökad opinionsbildning, morötter, som jämställdhetsbonus och andra "påtryckningar" utan resultat. Föräldrarna ska bestämma, säger Kd. Vi ska inte detaljreglera hur familjerna ska sköta vardagen...Men hur länge ska man vänta på en förändring med opinioner och morötter? 10-20- 30 år...? Vill man verkligen något i samhällsarbetet som i detta fall ökar jämställdheten mellan män och kvinnor så finns lagstiftningen där.

Irland och Spanien kan snart lämna åtstramningar och nödlån men Grekland behöver mer lån Frankrike kommer allt närmare en ekonomisk kris.
Eurokrisen är alltså inte löst om  någon nu trodde det. Har inte hört något från folkpartikongressen heller...

För övrigt ska vi nu ha möte med kommunala sektionen om uppläggningen av valarbetet i stad och län.

Inga kommentarer: