måndag 1 augusti 2016

Åter från Fjällfisket i Ajvin Sijte och Östra och Västra Vattsjön, packar upp och letar mig fram lite i vad hösten ska ge.

En härlig fiskrunda med Fjällfiskets vänner, Raymond, Bengt, Bosse, Ulf är avslutad och vi kom hem från nattåget till Stockholm 07.18 i morse. Nu packar jag upp lägger in fisken i frysen, torkar kläder och läser tidningar och post. Har läst på nätet i Fjällfuran, men med ojämn kvalité, ibland ok, ibland totalstopp.

Jag åkte in till T-centralen i onsdags kväll, snälla Sonja körde mig.Vi tog en öl på stationen och tåget gick 21.12 till Undersåker. Det är 29:e gången i år med Fjällfiskets vänner och det är den 12:e gången med samerna i Ajvin Sijte där vi hyrt kåta och de senaste åren fått hyra en gammal timmerstuga som de har i ägo.

 Raymond  Svensson och jag var först- När min svärfar Bror Rask dog 84 år gammal 1988, hade jag ingen att fiska med. Vi hade fiskat varje sommar i Ammarnäs. Laisvall, Sädvaluspen runt om långt upp i Lappmarken. 

Jag packade, spön, mask, ryggsäck, stormkök...ringde Raymond och sa. Ska du med och fiska. Jag har möte, Hans och kan inte...Jag är hos dig i Haninge om 20 minuter, sa jag. "Men jag kan inte..."- Hej då,sa jag.

Och jag trodde det knappast, men där stod Raymond med fiskehatt, långspö. flugspö, kastspö och sa, Var ska vi? Höglekardalen i Dammån. sa jag. Har du något med att dricka? Ja, det har jag. Så började det. och nästa år blir det alltså 30-årsjubileum. Inte dåligt va´.



Inga kommentarer: