måndag 30 augusti 2010

Politik handlar om förtroende
Det är lite beklämmande att läsa hur många rikspolitiker missköter sina kommunala uppdrag. Se http://www.dn.se/ i dag.
Socialdemokraterna Sven-Erik Österberg och Urban Ahlin har endast varit med två-tre möten av tolv under föregående år. Först. Det är självklart att rikspolitiker skall kunna ha kommunala uppdrag. Det är helt avgörande för demokratin att det finns kommunal och regional förankring. Och att rikspolitiker kan följa hur besluten slår kommunalt, men också föra med sig kommunala synpunkter till riksdagen. Det är därför riksdagen inte har några möten på måndagar. Men då skall också ledamöter som är valda ställa upp i sina hemförsamlingar. Ett eller annat missat sammanträde är ok, men inte motsatsen, ett eller annat deltagande.

EU-parlamentet sämre
EU-parlamentet är i detta avseende ännu sämre. Där börjar mötena på måndag och håller på ända till fredag för de flesta. Det gör det helt omöjligt att delta i en politisk församling i det land man kommer i från. Jag försökte vara kvar i landstinget när jag blev invald i EU-parlamentet 1995. Det gick inte. Redan efter några veckor meddelade jag Knut Nilsson att det inte fungerade när jag insåg att jag skulle ha misskött det ena, eller kanske båda uppdragen.
Hur du sköter dina uppdrag är viktigt, men lika viktigt är hur du sköter sig själv mot samhället och andra medborgare och att du håller kontakt och för en dialog med medborgarna som valt dig. Politik handlar om förtroende. Svårt att erövra, lätt att förlora.

Värmdös förtroendevalda är ganska mötestrogna
Det tycker jag nog man får säga, utan att ha någon statistik framför mig. Vad som däremot är mindre bra är att så många har slutat i kommunfullmäktige under mandatperioden och att det är obalans med för få kvinnor och ungdomar och också äldre. Det kan väljarna rätta till....

För övrigt skall jag nu iväg till ett sista planeringsmöte för spårbilsutställningen i Charlottendal som börjar på onsdag. Välkommen.

Inga kommentarer: