torsdag 5 augusti 2010

Sätt munkavle på Jan Björklund
Munkavle är väl tillåtet eller.... Språktest i ny tappning från samma parti. Mer tydligt kan ett populistiskt valförslag inte beskrivas. "Jag hatar dina åsikter men är beredd att försvara dem med mitt liv". Fritt citat av Voltaire om yttrandefriheten. Och visst, den rätten har Björklund och utnyttjar den flitigt, ofta efter ett gemensamt Alliansbeslut i frågan, precis som denna gång.
T.o.m Dagens industrin reagerar www.di.se "Med burkadebatten tar Jan björklund en kalkylerad risk att villa bort sig i populismens träskmarker".

Mona Sahlin velar vidare...
Så fort Mona Sahlin kommer i närheten av Lasse Ohly byter hon fot. Åtminstone i ord, eller prat. Nu vill Sahlin ta hem de svenska trupperna från Afghanistan. För inte så länge sedan hörde jag i ekot en debatt med Mona om samma ämne. Då var budskapet att en översyn skulle göras om ett år och tillbakadragande tidigast 2014.
Två slutsatser. Man kan inte lita på Mona Sahlin och det verkar vara Lars Ohly som håller i taktpinnen i det rödgröna blocket.
Nu har Lars Ohly haft rätt i sak under lång tid så jag är inte ledsen för innehåller i det Mona Sahlin säger, men frågar mig vad mer jag inte kan lita på...och vad mer Lasse Ohly skall påverka.

Spelmansstämma och Bellmanrock
I dag sätter spelmanssstämman i gång på Skansen och det blir svensk folkmusik i varenda buske. Det är något vi nästan är ensam om i världen...eller vet vi för lite. Anders Zorn var den som började för 100 år sedan. Här blir det nog besök.
I vilket fall som helst går vi på rockgala med Life of Bellman liksom förra året i Ulriksdals slottspark. En otroligt bra schenuppsättning i det fria där Albin Flinkas gör en Bellmanroll som får oss att liksom Bellman glömma "Bort allt vad oro gör...

För övrigt åker vi till Siggesta gård i dag med Emma, Sara och Hanna och leker lite....och spelar lite bangolf eller barngolf...

Inga kommentarer: