fredag 6 maj 2011

EU och euron styr regeringsbildningen i Portugal
Här ser vi verkligen baksidan av EU och effekterna av en gemensam valuta med så olika ekonomiska förutsättningar i medlemsländerna. EU och eurokrisen har nu tvingat fram ett ekonomiskt stålbad i Portugal. Det ska bli enklare att säga upp personal, minskade sociala avgifter för företagen, sänkta löner, sänkta arbetslöshetsersättningar och avregleringar. Mest utmanande är att EU nu kräver en majoritetsregering i Portugal för att åtgärderna ska kunna genomföras snabbt. Oj, oj, det är mer av överstatlighet än Nej till EU någonsin varit i närheten av i sin kritik av den framväxande EU-staten.

LO säger att lägre ingångslöner inte ger fler jobb
Det skriver LO i en ny rapport. Lägre ingångslöner för ungdomar gör det naturligtvis lättare att få en första anställning. Får man en första anställning har man kommit in på arbetsmarknaden och det är ju ofta detta första jobb som är bekymret. Jag har skrivit det förut som min svärfar som var LO-aktiv sa. Det är inte rättvist att småpojkar i 15-årsåldern som jag skall lära upp skall ha samma lön som jag som jobbat som murare i 40 år. Nej det är inte rättvist och de förstår ungdomarna också, men inte LO.

Borgerligheten, borgerligheten, borgerligheten, borg....
I en artikel i DN i dag www.dn.se kan du läsa vad tio medlemmar av Timbros idékommission för Borgerlighetens framtid tycker att borgerligheten skall göra. En av de som skriver är CUF:s ordförande Magnus Andersson. För det första reagerar jag på ordet borgerlighet som står på 24 ställen i artikeln...Vad är det för något? Hur många skriker ut att jag är borgerlig? Är det ett parti? Borgarna var i den gamla ståndsriksdagen stadsbor som bodde innanför stadsmurarna....

"De fyra borgerliga partierna behöver utvecklas idémässigt",
skriver man, precis som centern, folkpartiet, moderaterna och kristdemokraterna vore samma sak.
Sedan ändrar man sig i nästa mening och skriver att skillnaderna mellan de borgerliga partierna behöver bli tydligare... Det var inget tydligt besked av de tio borgarna....skriver en centerpartist som vill stärka den gröna centeridentiteten.

För övrigt ska jag nu in till möte med produktionsutskottet och diskutera hur vi ska förbättra tillgänglighet och behandling i sjukvården...

Inga kommentarer: