söndag 15 juli 2012

Alltmer oroande om Ryssland
Ryssland är det land som stoppar aktiva insatser mot Syrien. Ryssland får ta på sig ansvaret för att dödandet och terrorn fortsätter. Ryssland får också rättmätig kritik från omvärlden för att man inte ställer upp för hårdare insatser mot dödandet i Syrien i FN:s säkerhetsråd.
 I går skrev jag om döden i fängelset för advokaten Sergej Magnitskij som avslöjat bedrägerier med 230 milj dollar med nära anknytning till Putin.
 I dag kan vi läsa i www.svd.se om hur icke statliga organisationer, t.ex kring mänskliga rättigheter, måste registrera sig som "utländska agenter".  Vi har i färskt minne manipulationerna i ryska valet när Putin för andra gången "valdes" till president i Ryssland.

Det är för mycket Ryssland som återgår till mer av halvdiktatur än halvdemokrati och det är angeläget för Sverige och Västvärlden att noga följa läget. Närmast står ett fördömande mot det ryska agerandet i Syrien. Putin är naturligtvis rädd för att det också kan hända hemma...

För några veckor sedan gick Mora-Nisse ur tiden och nu Sixten Jernberg...
Det känns som jag själv tappat något viktigt som jag vuxit upp med. Två idoler som betytt mycket för mig som pojke och vuxen. Mina tre Vasalopp är inte mycket att komma med men jag har åkt mycket skidor både på längden och tvären och känner förlusterna av två kämpar nära hjärtat.

För övrigt så tar jag mig nu med kryckorna till TV-apparaten och finalen i Båstad Open. Inte så ansträngande...

Inga kommentarer: