torsdag 12 juli 2012

Stockholm 9:a i längsta bilköligan...
Det är ingen merit att vara stolt över. Marseille, Rom och sju stora städer till ligger visserligen ännu sämre till men av totalt 31 undersökta städer av företaget Tomtom ligger vi på nionde plats. En genomsnittlig bilresa tar i Stockholm 27 procent längre tid än om den hade flutit fritt. I morgonrusningen är det 65 procent och på eftermiddagen 62. En hopplös stressfaktor, en hög samhällskostnad och onödiga miljöutsläpp.

Bygg ut kollektivtrafiken och satsa på ny modern miljövänlig infrastruktur
Steg ett
är att bestämma sig för att bygga ut kollektivtrafiken, fler banor, bättre service, infartsparkeringar med t.ex verkstadsservice under dagen, bättre och säkrare infartsparkeringar för cykel.

 Steg två  är att satsa på utbyggd T-bana och modern miljövänlig transportteknik som spårbilar och trådbussar som matarbanor till T-banestationer, marknadsplatser, skolor, universitet, flygplatser.
Satsa de 30 miljarderna på Förbifarten, som blir både 25 och 40 när/om den blir klar, på kollektivtrafiken i stället.

Håll lågt pris på SL
Steg tre är att hålla ett lågt pris på SL-kortet och remsorna. Konsultföretaget WSP med analytikern Göran Tegnér visar i dag i www.svd.se att de höjda SL-priserna har hållit igen kollektitrafikåkandet. Nu kommer priserna att ligga fast under mandatperioden så jag är inte så orolig för det. Men priserna måste hållas låga.

Både bil och kollektivresenärer ska kunna resa snabbt, bekvämt, billigt och miljövänligt
Det måste vara målet. Alla kan inte åka med kollektivtrafik, företagare, reparatörer, mängder med tillfällen då jag själv måste ta bilen. Vi ska driva på för miljövänligare bilar.

För övrigt blir det rätt lite av både bil och kollektivtrafik med mina kryckor och min skena.Men...Snart gör jag både och igen.


Inga kommentarer: