måndag 25 mars 2013

Centerns framtidsstämma: Centerstämman har överraskat omvärlden och tagit fram Världens bästa idéprogram för en hållbar framtid.
Alla stolligheter om månggifte mm - jag är innerligt trött på att räkna upp dem - är borta eller omskrivna. Programmmet har knappast någon likhet med Programgruppens ursprungsförslag. Det är glömt och gömt.Först körde partiledningen över gruppens 7-8 stolligheter. Sedan bekräftades det av Centerstämman i Upplands Väsby som ytterligare prioriterade de områden där programgruppen var svag som miljö, klimat, decentralisering, rättvisa, hållbarhet, avskaffad kärnkraft som inte ens fanns me i programgruppens förslag.

Två frågor är jag mindre nöjd med
Det är att "federalistiska principer" skrivits in i programmet, vilket ingen förstår och som är hopplöst att förklara. De som försökte på stämman krånglade bara till det ännu mer.Det andra var att "utreda" decentraliserade skattebaser som förlorade med 19 röster. Det ökar avståndet till Jämtland och andra Norrlandslän och försvårar att återta tappat stöd i norra Sverige från förra valet.

Centern har en vision om att avveckla kärnkraften: Låter det kraftfullt frågade jag stämman.. Låter det kraftfullt. Nej... blev svaret
Men i voteringen förlorade mitt och flera andras förslag "att kärnkraften ska avvecklas" mot denna kraftlösa önskan, förhoppning eller tro. Jag vet att många "gamla" centerpartister blev besvikna och att många "gamla" centerväljare som tropp på oss nu tröttnat...Oproffsigt av partiledningen att inte backa upp mitt och andras förslag och slippa denna uppförsbacke som vi kommer att få höra i valet...om vi inte ändrar det på partistämman i Karlstad...

För övrigt hälsar jag nu från ett vackert Lofsdalen där vi åkt i backarna hela dagen i strålande sol 

Inga kommentarer: