söndag 3 mars 2013

Nej, klimatmanipulering ska vi inte syssla med 
Det går att läsa i DN i dag www.dn.se/nyheter. Bara ordet avskräcker. Att genom kortgjorda vulkanutbrott sänka temperaturen på jorden är inget vi ska ägna oss åt. Det riskerar ju bara att minska världens ansträngningar och öka problemen för framtiden. Och riskerna för ökade miljöproblem är stora. Nej.

Jag är lite delad i frågan om en författningsdomstol- kan vara bra för att stoppa EU-lager. Men är det juristerna som ska bestämma...?
Jag är ju själv jurist och det kan ju låta som jag inte litar på min egen yrkeskår. Jag har också jobbat ett par år i domstol. Det är inte det som är problemet utan om vi ska ha en övergranskning av de politiska beslut som tas i riksdagen och skapar våra lagar. Det som fått mig att tveka är att allt fler lagar har sitt ursprung i EU med EU-förordningar och EU-direktiv som vi måste vara vaksam mot. Frågan tas upp i dag av tre kristdmokrater svd.se/brannpunkt.

LOV - lagen om valfrihet i välfärden - ska vara just valfri och inte obligatorisk
Finansmarknadsminister Peter Norman och gruppledaren Anna Kinberg (M) skriver i dag på dn.se/debatt att lagen om valfrihet, LOV, inte bör bli obligataorisk. Nej, det ska den inte. Det vore fel ur flera synvinklar. Att göra en lag som handlar om valfrihet, obligataorisk blir direkt ologiskt. Den ska vara valfri. Att tvinga på kommunerna en lag som majoriteten inte vill ha är centralisering. Att låta kommunerna bestämma själva är decentralisering.

För övrigt så van Norge genom bröderna Aukland Vasaloppet i dag med platserna 1 och 3. Bröderna drog mest under loppet och Jörgen Brink låg där bakom, men orkade inte riktigt i spurten. Norge, Norge...Roligt.

Inga kommentarer: