lördag 15 juni 2013

Cecilia Malmström ska ha en eloge för sitt arbeta med ett gemensamt asylsystem i EU - men..
Det ska Cecilia ha. Jag tänkte redan i de första debatt vi hade inför folkomröstningen för sådär 20 år sedan att den här tjejen skojar man inte bort. Påläst, engagerad - för EU, trevlig. Det var en svår motståndare i EU-debatten. Hon tog inte i mer än hon behövde och kunde även få EU-kritiker att nicka instämmande. Jag t.ex ibland...

Nu är det ibland..
Cecilia har gjort ett fantomjobb med en fråga som diskuterades djupt inför folkomröstningen. Jag var emot eller i varje fall mycket tveksam till en gemensam EU-politik om asylpolitiken. Varför? Jo, därför att det skulle betyda en utslätning med en minsta gemensam nämnare där länderna med de lägsta ambitionerna skulle bli de som lagstiftningen baserades på. Sverige hade redan då den kanske mest generösa asylpolitiken och har så i dag också.

Beslutet är ändå en stor framgång - men än så länge är det bara på papperet...
Det är EU:s skyldighet att ta emot flyktingar och ge dem skydd. Juridiskt och moraliskt. Skillnaderna mellan EU-länderna är enorm i dag. Fem av 27 länder tog förra året emot 70 procent av de 332 000 flyktingarna till EU-länder förra året. Sverige tog emot 12.600,eller 17 procent. Estland tog emot 20 personer...

Inga flyktingar i fängelser och baracker, bättre mottagningsregler,rätt till tolk och juridiskt ombud. Inget återsändande enligt Dublinförordningen om risk finns för övergrepp, våld eller förnedring. Särskilt skydd för barn. Bra, bra...men jag har mina tvivel. Tre länder är inte med Danmark, Storbritannien och....Den stora frågan; kommer detta att bli verklighet? Kommer de 22 länder som inte tagit...Ja, vi får se. Men det är ett steg i rätt riktning. Och bra jobbat Cecilia.

För övrigt ska jag nu till Nybroviken och åka ut i skärgården och dela ut ett pris tillsammans med Klöver dam

Inga kommentarer: