torsdag 6 juni 2013

Nationaldagen - en dag för alla i Sverige - gammelsvenskar och nysvenskar....
Det är nationaldag i dag. Den skall vi fira "du gamla du fria...- Alla ska vara välkomna. Gamla som ny svenskar. Själv får jag väl räkna mig som "gammal"...Men svensk har jag bara varit sedan 1600-talets mitt då mina förfäder vandrade in från Vallonien i Norra Frankrike. Som hantverkare,och järnbruksfolk var de med att bygga upp Sverige...precis som våra invandrare och nysvenskar i dag...från Afghanistan, Somalia, Irak, Syrien...

En nation är en förening av folk - FN består av 196 länder/nationer eller föreningar av folk.
Norrlands nation är en förening av studenter från samma trakt vid Uppsala Universitet. Vi har något gemensamt. Vi håller ihop. Vi vill leva och utvecklas i nationen och vi vill tillsammans utveckla den.

Medborgarskap är ett bevis på att du är en del av nationen.
Medborgarskap får vi efter fem år med rättigheter och skyldigheter. Förslag finns att de som snabbt lärt sig svenska ska få en "bonus" och kunna få medborgarskap snabbare än andra som inte lärt sig svenska lika snabbt. Det är inget bra förslag. En 16-17 årig flicka som går i skolan och snabbt får nya kamrater i Sverige lär sig svenska snabbt. Det gör inte hennes mormor som bor ensam, utan jobb och kontakter i en lägenhet med andra invandrare. Den som har jobb lär sig snabbare än den som inte har jobb hur mycket den senare än pluggar svenska.

 Tanken är god, men det är inget bra förslag...
För övrigt ska jag nu gå och fira nationaldagen på traditionellt vist i Värmdö med samling i Gustavsbergs hamn och en marsch till kyrkbacken med tal, och sång "Du gamla du fria...

Inga kommentarer: