onsdag 11 mars 2015

Jag blev verkligen hörd i min blogg i går. Jag skrev "Säg upp Saudiavtalet nu innan Saudierna gör det" och Centern kan väl inte stå bakom ett sådant avtal nu. Jag blev lyhörd på båda.
Så kom då beskedet. För mig var det väntat efter de senaste dagarnas händelser. Löfven hade inget val. Men vilken lång process och hur många gånger har Löfven sagt att avtalet ska "omförhandlas".
Så blev det inte men frågan har "omförhalats" alldeles för länge och S men särskilt statsminister Löfven själv har tappat mycket i förtroende.

Nu slapp han stå där  i Svenska media och rapportera att hans egen regering har kört över honom. 
Det fick försvarsminister Peter Hultqvist göra och det var väl tur, eller...Var tidpunkten för presentationen av Nej till förlängning så taktiskt inlagt att det råkade komma samtidigt som Löfven åkte till Kief och inte var hemma? Spelar ingen roll nu. Han är överkörd. Det är också bra svar från Peter Hultqvist och Margot Wallström att regeringen vill utveckla det civila samarbetet med Saudiarabien på andra områden än vapen.. Lite kan det väl dämpa kritiken från näringslivet och metall- och vapenindustrin som Löfven ville backa upp. Men det där med FN.s säkerhetsråd...

Själv tror jag att Sveriges sena men slutliga besked om uppsägning av vapenavtalet bara är positivt för Sverige, både i världen som företrädare för demokrati och mänskliga rättigheter och i frågor om handel
Näringslivets krav att avtal ska hållas är inte riktigt relevant eftersom vi har följt avtalet tills nu då det kommer en tidpunkt då det kan sägas upp och då följer vi det också och säger upp avtalet, helt enligt vad som står där.
Bra också att Centern gav ett tydligt besked om Nej till förlängning innan det var för sent.
För övrigt måste Värmdö nu tydligt tala om för staden att vi vill ha "Bussen till Slussen" och inte till Nacka som det finns stor risk att det kan bli efter bitr. finansborgarrådet Jan Valeskogs besked .

Inga kommentarer: