söndag 1 mars 2015

Oppositionspolitikern Boris Nemtsov mördad på öppen gata i Mokva. Jag är inte förvånad,, men förbannad och förtvivlad. Vad är det som händer i Ryssland?
Det var en brutal avrättning mitt på ljusa dagen i Moskva. Fyra-fem dödande skott på nära håll. Sättet påminner om Palmemordet. Beställt, men av vem och varför just nu? Det första vet vi inte men jag har inget förtroende för Putin och med hans förflutna i KGB vet han hur man tar tar död på folk utan att det aldrig blir någon som åker fast. Kreml vill naturligtvis inte att mordet blir uppklarat,då kommer det för nära Putin och det där vet han hur man undviker.

Och varför just nu? 
Enligt källor skulle Nemtsov just publicera en rapport om Rysslands inblandning i kriget i Ukraina och det förstår ju var och en att det hade inte varit roligt för Putin. Ingen demokrati, ingen öppenhet inget fristående rättsväsen.Tvärtom en halvdiktatur, slutenhet och ett rättsväsen som styrs av Putin och makten, Detta är Ryssland. Och Putin kan ljuga hur mycket som helst i sina uttalanden om "ett brutalt mord", ja visst, det låter ju sympatiskt. Det har alla tecken på"att det har provokativ karaktär" och vem skulle vinna på att få bort Nemtsov?

Och nu är det två kandidater kvar i Kd; Ebba  Busch Thor och Jakob Forssmed.. Jag stödjer Forssmed.
Det är inte min sak att avgöra men även utifrån ett Centerperspektiv har Forssmed en betydligt bättre politisk inriktning än Ebba. JF är en kunnig ekonom, han har varit med länge, han är socialliberal mittenvänster. Ebba har sin bakgrund i skolan i Livets Ord, är högerinriktad, med hårdare tag mot invandring och vill gå med i Nato. Ingen bra utgångspunkt för samarbete.
För övrigt hoppas jag på medalj i dag igen, nu fjärde dagen i rad och det har det också blivit. Heja Sverige.

Inga kommentarer: