lördag 6 juni 2015

Finland och försvarssamarbetet: Lite förvånad är jag nog över den nye finske försvarsministern Jussi Niinistös försiktiga attityd till svensk-finskt försvarssamarbete dn.se/nyheter
Juss Niinistö är en vecka gammal som försvarsminister. Han måste få växa in i rollen. Han är Sannfinländare, men jag vill inte sätta någon etikett på honom det får dom göra själva. Vid ett möte med försvarsminister Peter Hultqvist (S), som jag tycker verkar vara en stabil person, säger Niinistö att han är pragmatisk, men tycker det är  "för tidigt att tala om mer långtgående svenska.finskt samarbete med planering för kriser och ytterst krig."

Men det var just detta Finland och Sverige kom överens om för bara någon månad sedan och nu gäller andra tongångar. Ger inget bra intryck.
Lite underligt besked med detta uttalande "Naturligtvis vill jag öka vårt försvarssamarbete, men jag är inte lika angelägen personligen." Vad betyder det? Står inte Finland längre för det samarbetsavtal som undertecknats? Eller är det bara han personligen som inte står för det?
Regeringen ska inte göra någon stor sak av detta. Det får ses som "inlärning". Peter Hultqvist gör också allt för att framhålla att "ingenting har förändrats i Finlands hållning."

Om Nato är det en tydlig skillnad som ingen döljer. Finland (Centern, Sannfinländarna och Samlingspartiet) ska "bedöma konsekvenserna av ett eventuellt Natomedlemskap. Sverige ska behålla den militära alliansfriheten och inte gå med i Nato och då behöver det heller inte utredas.
Det är rätt inställning och det är den inställning vi haft länge. Vi ska inte gå med i någon kärnvapenbestyckad försvarsallians. Men samarbete i olika former har vi redan medverkat i och kan fortsätta med.
För övrigt är det nationaldagen i dag och snart åker jag in till Gustavsberg lyssnar på blåsorkestern
talar med folk och hör på kommunfullmäktiges ordförande  Lars-Erik Alversjös tal och sjunger nationalsången.

Inga kommentarer: