fredag 19 juni 2015

Fredag och Midsommarafton den 19 juni 2015.  Kylan är Rysslands fel säger Margot Wallström och jag tycker hon gjort med rätt en fel sedan hon blev utrikesminister
Jag har inte varit så förtjust i Margots förehavanden, framför allt inte under tiden som kommissionär. Nu tycker jag hon förtjänar beröm särskilt för sin och regeringens politik för Ukraina och synen på Ryssland.

I dag kan vi läsa en artikel dn.se/debatt av förre Moskvaambassaören Sven Hirdman om tio myter om svensk säkerhetspolitik. Några bra andra dåliga.
Jag börjar med en bra. Ett medlemskap i Nato stärker Sveriges säkerhet står det i rubriken som myt. Nej, säger Hirdman. Bra sagt. Blir Sverige och Finland medlemmar av Nato "stegras risken för militärpolitisk och utrikespolitisk spänning och för allvarliga incidenter." Skulle krig uppstå mellan Ryssland och Nato blir ju Sverige indraget, säger Hirdman. Rätt igen.
 
Risken för överhängande rysk militär aggression.
Sannolikheten för rysk aggression är mycket liten säger Hirdman. Ryssland har haft nog med krig med väst. Ett isolerat angrepp på Sverige är helt osannolikt.
Här kan man nog skönja att Hirdman varit ambassadör i Ryssland för länge. Visst finns sådana risker,särskilt om Baltikum blir indraget i en konflikt. Fel alltså. Men bra att frågan verkligen diskuteras och analyseras.
För övrigt önskar jag nu alla läsare och övriga gamla och nya svenskar en Glad Midsommar. Nu cyklar vi till Källbacken och Sonjas syster Zari och Olle och äter midsommarlunch. Skål.

Inga kommentarer: