måndag 29 juni 2015

Nu ska jag skriva en mer nyanserad bild av Annies tal än de reaktioner jag och många med mig presenterade under och direkt efter talet i Almedalen.
Jag reagerade direkt på hur många gånger Annie nämnde Borgerligheten. Hon inledde hela talet med att påminna om det tal hon höll för några år sedan där hon det ställde krav på Alliansen att förnya sig. Så kom mötet i Maramö, hemma hos Annie, som mest blev grillning och ingen höjdare.

Temat var detsamma i går, Alliansen måste förnya sig
men nu var det Borgerligheten som var rubriken "Den nya borgerligheten är framtidens Allians" hörde jag från talarstolen. Borgerlighet och miljö och tillväxt måste gå hand i hand, Lägre skatt för fler. Pengar är inte statens personliga egendom. Sänkt skatt ger mer pengar till välfärden. Det var några av one-linerna.

Jag tycker vi ska tala mer om Centern än borgerligheten. Om den gröna centerpoltiken, om de gröna rötterna och om den gröna framtiden, inte den borgerliga framtiden. Vi ska ju ha röster från alla håll.

Men nu kommer jag till min nyanserade bild
Annie tog kommandot tidigt efter Reinfeldts avgång och behöll det hela hösten. Anna Kinberg Batra fick och får naturligtvis frågorna från media som det största oppositionspartiet. Men hon utnyttjar det inte. Nyvalspratet kring Jul var samma sak..Annie ställde frågorna. Batra låg tyst. Så har det varit under hela våren.

Tanken från Annie och talet är säkert att utnyttja läget och ta röster från M och borgerliga väljare och stärka centern. Så kan det bli, men med frågan vilket innehåll politiken då får?
Men då ska jag vara ärlig och säga vad jag skrev i går.
Förslagen från Annie om den gröna skatteväxlingen är utmärkta. Borttagen arbetsgivaravgift för den först anställa i enmansföretag, betalas med höjda skatter på farliga kemikalier. Det stärker den gröna tillväxten. Fria timmar för äldre över 75 att få det stöd de själva vill ha. Bra, bra.
Om det är den politiken vi driver när vi blir större så...mer av sån´t.

Inga kommentarer: