fredag 26 juni 2015

Illa att EU-länderna inte stödjer varandra i flyktingfrågan. Om det är något EU ska stärka så är det att förhindra att människor dör...
Jag sa detta redan under EU-valet för drygt ett år sedan och jag säger det igen. Överstatliga beslut är väl inget som du stödjer Lindqvist, fick jag höra i EU-valet. Jo, här gör jag det..

 EU ska medverka till att rädda liv och det kan vi kräva av alla medlemsstater. Vi är i ett nödläge. EU-kommissionens förslag handlar om att EU ska ta emot 40 000 flyktingar från i första hand Syrien och Eritrea. Det ska göras efter en särskild fördelningsprincip; hur stor befolkning har landet? Hur många flyktingar har man tagit emot ? Det borde  alla EU-länder kunna ställa sig bakom.

Nu blev det nej till tvingande flyktingkvoter men det kan i stället bli en början på frivillig väg. Det blir nog lite press på det land som inte tar emot några flyktingar alls om de 27 andra EU-länderna gör det.

Jag har slagit vakt om neutraliteten och alliansfriheten och gör det fortfarande eftersom det hållit oss utanför krig i 200 år. Men jag uppskattar försvarsminister Hultqvists metoder. Stärkt samarbete, inget Nato-medlemskap.

Sverige kan inte bara se på när Ryssland provocerar vid Nordens och Sveriges gränser. Vi har satsat på fredsinsatser i andra länder, det är bra, men .om vårt eget land alltmer hotas eller människor känner sig hotade har vi ett första hands ansvar att försvara oss själva. Övningar  med andra ökar vår förmåga att göra det. Övningar med Nordens länder, Baltikum och Nato stärker vårt försvar.
Övningar sker "på den svenska militära alliansfrihetens grund", säger Hultqvist. Så ska det låta.

För övrigt  håller jag nu på att skriva  berättelsen om mig själv Det är inget Nobelpris jag skriver för utan för att jag tycker det är roligt att skriva och är intresserad av historia, även min egen...ha. 


Inga kommentarer: