fredag 10 juli 2015

Grekland går in i en slutprocess men det ser mer positiv ut nu till en lösning från båda parter. Men Tyskland är mest emot.
"Någon klassisk skuldnedskrivning kommer inte på fråga" sa Merkel i går medan det ser mer positivt ut från andra håll. Grekland har ännu inte återkommit vad jag hört när detta skrivs med sitt "slutförslag". Men det ser ut att bli en hel del repriser från vad som fanns med innan förhandlingarna bröts förra veckan. Moms- och skattehöjningar återkommer och en reformering av pensionssystemet.

Europeiska rådets ordförande Donald Tusk,som tidigare varit bland de hårda säger nu att också EU-sidan är beredd på kompromisser.
Får vi konkreta och realistiska förslag från Aten så bör det också leda till realistiska motförslag om den grekiska skulden från långivarna, säger han. Jag tycker det ser ut som IMF:s ordförande Christine Lagarde går ett steg längre och säger att Grekland förutom reformer också behöver någon form av skuldlättnad. Men Merkel är hårdast. Ingen klassisk skulnedskrivning, låter det. Och vad är klassisk`?

Och Sverigedemokraterna går rejält uppåt i opinionsmätningarna och moderaterna minskar.
Jag vad ska man säga om detta? Mitt svar är att ju mer man talar om migration och integration desto mer vinner Sd. Det spelar ingen roll vad man säger det är ämnet.
För övrigt åker Sonja och jag nu till Kalven och badar.

Inga kommentarer: