torsdag 23 juli 2015

I går åkte gossarna Peppe och Gustaf vid lunchtid från Schabraket. Det har varit mycket trevligt. Stoffe sover ut på vinden och jag skriver på livsboken, eller vad den nu ska .
Jag märker att det blir mycket historia från dagböckerna, just nu år efter år från EU-valet 1999 och framåt. Nu är jag på 2010. Tycker det är roligt att skriva "memoarer", även om inte allt som hänt varit trevligt. Nu har jag 150 sidor som måste redigeras, in i olika kapitel, strykas och kompletteras. Men vi tar en pilsner i taget. Tycker nog mest att det är roligt själv.

Är riktigt oroad över Ryssland. Tror Putin har det svårare där än vad som kommer ut. Hans medialögner har lyft fram honom, men jag tror det är tvärtom att trycket på honom inifrån bara ökar. Det är därför nu också pressfriheten inskränks ännu mer. Den blir ju farlig för Putin.

Nu är Novaja Gazeta hotat av nedläggning för något ord som inte passat Putinledningen. Sex journalister har mördats. En av dessa var Anna Politkovskaja. Jag tror Putin är mycket mer hotad i sitt eget land än vad vi ser.
Ryssland har aldrig varit någon demokrati. Putin har gjort landet ännu mer diktatoriskt. Omvärlden måste försöka få med sig ryska oppositionspolitiker på en ändrar kurs i Ryssland.
För övrigt åker Stoffe, Sonja och jag nu och badar och sedan kanske en tripp till Noaks ark och ser på de nyfödda tigerungarna.

Inga kommentarer: