torsdag 10 september 2015

Bra tal av Juncker; visa medmänsklighet och solidaritet med flyktingarna. Men talet ingår också i en ideologisk och politisk utveckling av EU mot en federation där kommissionens ordförande blir president, EUs makt ökar och medlemsländernas minskar.
Visst, ett brandtal för solidaritet och samhällsansvar för utsatta människor. Det var från hjärtat, det var från personen Jean-Claude Juncker, det lilla jag hann känna honom under mina år i EU-parlamentet.

Han föreslår nu tvingande flyktingkvoter  på 160 00 flyktingar till medlemsländerna i en särskild förordning, som är den starkaste lagstiftningsmodellen med omedelbar verkan i varje medlemsstat.
Hur många varje land ska ta emot bestäms av ekonomi, arbetslöshet och hur många man tidigare tagit emot i varje land.

En förordning är tvingande, men Juncker hade några bisatser i talet där ett EU-land kan säga nej till flyktingkvoter under 12 månader,
men då ska man betala en avgift på 0,002 procent av BNP. Jag tror inte det betyder så mycket. Mest avgör om pressen blir stor på ett land både utifrån och inifrån och så blir det om de flesta länder ställer upp. Jag tror Visegradländerna med Polen, Ungern, Tjeckien och Slovakien redan är på väg.
Men förslaget gäller bara de som har rätt till asyl, som i dag alltså. Men arbetskraftsinvandring kan ju ske om man själv skaffar sig ett jobb i det land man flyttar till.

Är Erdogan på väg mot inbördeskrig i Turkiet med sina ständiga utfall och anfall mot kurderna,
Det är tragiskt med tanke på hur han började för tio år sedan. Tveksamt om det kan bli något val i november. Erdogan är redan halvdiktator. Ge honom inte fullt diktatotskap.
För övrigt ska jag nu förbereda lite inför ombudsträffen med centerpartister som åker till C-stämman. Livsbalans, medborgartjänst och Nej till Nato är sådant jag kommer att ta upp.
.

Inga kommentarer: