söndag 20 september 2015

Inför valet 2002 skrev jag en bok som heter "Som jag ser det" några viktiga politiska frågor i början av 2000-talet
Nu läser jag  den igen när jag ska skriva mina "Memoarer",,,ha eller vad det blir, och märker vad lika jag tänkt trots att det handlar om 13-14 år. Här kommer ett exempel från kapitel 3 "Återge människan makten över tiden", I urtiden levde vi efter efter naturtid, skrev jag. När vi levde på jakt och fiske gav solen, vädret och årets växlingar vår arbetstid och arbetsplanering. I nutiden lever vi efter urtid... ha, roligt va´. Klockan har tagit över allt mer av vår arbetsplanering.

Makten över arbetstiden är viktigare än en arbetstidsförkortning skrev jag. 
Det ger frihet att arbeta både mer och mindre när det passar den enskilde. Att själv kunna bestämma sin arbetstid är en fråga för fack och arbetsgivare, Hasse, får jag höra som motargument. Och det kräver en flexibel lagstiftning som ger den enskilde rätt att , med självklara hänsyn till företaget och andra anställda, själv bestämma hur mycket och hur lite han eller hon vill arbeta i ett avtal med arbetsgivaren.

Framtidens arbetsliv kommer i mycket att handla om att återge den enskilda makten över tiden.
Målet måste vara att skapa ett flexibelt arbetsliv över livscykeln som förhindrar stress och utslagning,. Den enskilde ska själv kunna bestämma över sin arbetstid under olika skeden i livet. Livsbalans heter det.
Lustigt,men jag har samma inställning i dag och har också skrivit en motion om livsbalans som jag haft uppe förut och nu har upp igen på Centerstämman i Falun. Den har besvarats  sådär, men Centern kan mer.
För övrigt är Emma nu här och bekantar sig lite mer med Morris medan Micke är ute och tränar rullskidor.

Inga kommentarer: