tisdag 8 september 2015

Den stora och helt avgörande frågan är att få slut på krigen för att minska antalet flyktingar. Syrienkriget är det som utmanar mest. Obegripligt, tragiskt och långvarigt.
Några lösningar ses inte heller. 12 miljoner har flytt från sina hem, 4 miljoner har flytt från Syrien till Turkiet, Libanon och Jordanien, 8 miljoner är flyktingar i sett eget land och 350 000 har tagit sig till EUropa. Kriget i Syrien är nu närmast obegripligt att följa. Alla verkar mer eller mindre slåss mot alla. Assadregeringen bär den största skulden till dödandet och flykten. IS kommer efter.

Det måste bli ett slut på kriget. Stoppa luftbombningarna. Tvinga Assad till förhandlingar.
Det riktigt tragiska är världspolitiken där Ryssland och Iran stödjer Assad med vapen och utrustning. Ryssland har stoppat alla FN-resolutioner mot regimen. USA ligger lågt, alldeles för lågt.

Det kan inte vara svårare att stoppa luftbombningarna mot Syrien än det var att stoppa dem mot Khadaffi i Libyen. 
EU som nu påverkas mest av flyktingarna måste ta ett första steg. Där finns Merkel och Löfven som träffas i dag. Jag hoppas verkligen jag får höra något på ekot nu om 20 minuter som kan ge lite hopp. Där finns Grekland och Italien som får ta emot oerhört stora skaror flyktingar. Där finns David Cameron som nu lovat ta emot ytterligare 20 000. Ta ett gemensamt initiativ i EU och vidare i FN för att stoppa krigen. Börja med Syrien. Nu.
För övrigt märker jag hur frustrerad jag blir av hur världen just nu ser ut. Jag tar mina kontakter, ger mitt stöd på olika sätt, gläds åt alla hjärtan som öppnas i Sverige, Tyskland, Österrike... men hur länge...?

Inga kommentarer: