tisdag 15 september 2015

Flyktingmötet i EU: Inga tvingande krav på fördelning men ändå en gemensam uppfattning om att 160 000 flyktingar ska fördelas - men ingen vet hur.
Många blev besvikna att det inte blev några tvingande kvoter vid gårdagens möte med migrationsministrarna i EU. Jag är också besviken men inte förvånad. Vi vet att det är 8-9 länder som är emot tvingande fördelning som Visegrad länderna Polen, Tjeckien, Slovakien, Ungern liksom Bulgarien, Rumänien med flera, sådär en tredjedel eller mer av medlemsländerna.

Nu inför i stället fler EU-länder "tillfälliga" kontroller, vad nu det betyder.
Svaret  är att EU:s flyktingpolitik inge fungerar.Ingen vet om  Dublinförordningen, att söka visum i första ankomstland gäller fortfarande efter alla undantag, från Tyskland med flera. Ingen vet heller om Schengen står sig nu när gränskomtrollen mellan länderna i EU skärps. Var är den fria rörligheten? En av EU: s grundstommar för samarbetet. Finns den, eller? Håller EU på att klappa ihop?

Jag tror ändå att "beslutet" i går att ta hand om 160 000 nya flyktingar kommer att sätta sig och att det kanske till och med är bra att det blir frivilligt till en början. Precis som vi nu diskuterar om kommunerna ska tvingas ta emot flyktingar i Sverige. Där skulle jag gärna se ett frivilligår för att se hur det faller ut. I längden gror jag trycket blir så stort på Danderyd, Täby, Vellinge...att de också kommer att vilja visa solidaritet med människor i nöd. Att få höra motsatsen tror jag ingen kommunledning orkar med i längden.

För övrigt ska jag nu in till landstingsmöte med många interpellationer om neddragningar i pendel. och busstrafiken,, EU-migranters rätt till vård, RUFS och den nya regionplanen mm. Ha en god dag.

Inga kommentarer: