onsdag 2 mars 2016

Jämt i amerikanska valprocessen där Trump och Klinton vann 7 delstater var. Jag tror på Hillary och hoppas verkligen att hon vinner både nomineringen och i presidentvalet.
Det är hon värd, dels för att hon är duktig och kompetent också för att hon har varit med ett tag och kan världsfrågorna efter en mandatperiod som USA:s utrikesminister. Jag tror också hon har bättre stöd bland det amerikanska folket, inte minst mer brett av också afroamerikaner och latinos.

EU måste i de kommande mötena om flyktingfrågan hitta en lösning hur fler länder tar sitt ansvar för flyktingar till EUropa.
Jag tror på den "svenska modellen" att alla kommuner måste ta emot flyktingar efter sin storlek, ekonomi och hur många flyktingar och ensamkommande barn man tagit emot tidigare. Det är en ansvarsfråga. Det finns inga sanktioner mot de kommuner som inte lever upp till kraven och det tycker jag inte vi ska ha i EU heller. Jag tror det räcker bra med trycket från omgivningen i kommunen och i andra kommuner att göra en insats.
Ett liknande system bör kunna införas i EU.

Fem partier i Värmdö för Österleden, nvp.se/debatt Det är en kraftig majoritet. Jag tänker inte bråka men fyra saker.
1.Leden måste innehålla mycket plats för kollektivtrafik, snabba bussar, kanske hopkoppling med T.banan...
2. Ingen trippelbeskattning för värmdöbor som åker in mot staden med Skurubron, Österleden och trängselavgifter, något som de fem partierna också understryker.
3. En bussterminal vid Slussen, nära t-banan som i dag, ingen terminal i Katarinaberget.
4.Byggandet av bostäder i centrumområdena i Värmdö. Pendelbåtar mot staden. Nej till Förbifart Hemmesta.


Inga kommentarer: