måndag 2 januari 2017

Terrorn på nattklubben i Istambul: Ofattbart att inte gärningsmannen gripits som dödat 39 personer och skadat 70. men det finns förklaringar.
Det är tragiskt, fruktansvärt tragisk, det som skett. Det är samma tema som Nice, Berlin och Paris, oskyldiga festande människor som träffats för att just träffas och ha roligt. Inte skyldiga till någonting annat.Vem dödar sådana människor urskiljningslöst? Och Varför? Det frågade jag i går och det gör jag i dag? Erdogan har låst in poliser i tusental och minskat jakten på terrorister.

Jag gissar IS. Men vet naturligtvis inte mer än någon annan. Att få sätta prägel på världen 2017 någon timme efter midnatt kan vara motiv nog för en förvirrad person eller en lika förvirrad grupp av personer som vill skriva in sig i historieböckerna, döda eller levande med detta. Tragiskt är det. mycket tragiskt.

Bra artikel av Margot Wallström om vad Sverige vill göra som medlem av FN:s säkerhetsråd.
Men driv på för ökad demokrati i världen, det glömde du.
Jag märker hur jag mer och mer ändrar inställning till Margot W. Tidigare mycket kritisk till henne, bland annat för det urskiljningslösa EU-hejandet, utan minsta kritik. FN måste bli effektivare, fler kvinnor ska involveras i förhandlingar och fredsprocesser, mer förebyggande arbete. Mycket positivt är att vetorätten "måste begränsas", men hur? Inget svar. Och viktigast av allt, diktaturer måste ersättas med demokratier. Världen måste bli mer demokratisk och det är FN:s och världens viktigaste fråga. Det glömde du Margot.

Inga kommentarer: