fredag 18 augusti 2017

Barcelona; de tragiska bildåden fortsätter och nu blev det Barcelonas tur, eller otur. Vem vinner? Vad tjänar det till?
Vi var där för  några månader sedan, Sonja och jag. Vi promenerade efter La Rambla också. Jag tror inte att jag tänkte på något terrorattentat ett enda ögonblick. Var ska vi äta någonstans.? Jag ställer samma fråga som om Paris, London, Berlin, Stockholm. Motiv? Att döda? För vad? Vem vinner på att döda folk mitt i en gata, som inte gjort något, inte sagt något, som promenerar ? Men vad gör vi för att få stopp? Det finns tragiska människor? Terrorgrupper måste stoppas, men hur?

Nej, jag är inte förtjust i att ställa misstroendevotum mot Hultqvist. Det var "överilat" och inte riktigt genomtänkt. 
Folk tycker inte om spelpolitik, även om det handlar om en säkerhetsfråga. Hultqvist var den som hade minst anledning att informera statsministern. Ygeman hade formellt den uppiften som inrikesminister och det är viktigt för samarbetet i regeringen att ministrar inte  går utanför sitt ansvarsområde. Viktigt är också att Hultqvist gör ett mycket bra jobb som försvarsminister, även om det ligger utanför ämnet. Tror inte svenska folket hurrar för ett spektakel till, Och vad gör oppositionen och Centern om regeringen avgår. Stöd från Sd? Ja,,,då...Kan man tappa mer än hundra procent?

Bra artikel av trafikborgarrådet Daniel Helldén; städerna måste få rätt att övervaka trafiken.
Kommunal trafikpolis,fartkameror som kommuner bestämmer, böter på bilägare som äger fordonet vid fortkörning, trafikövervakning från buss. Inte alldeles lätta frågor. men utred och testa.

Inga kommentarer: