torsdag 17 juni 2010

Det finns massor
att skriva om i dag som gårdagens riksdagsdebatt som Alliansen, Reinfeldt och Wetterstrand kan fira. EU-toppmötet om ekonomin visar hur allvarligt läget är. Att nu börjar ändra i fördragen är fel. Tillämpa de regler i stabilitetsoakten som finns först. Någon euro kommer inte Sverige att ansluta sig till innan den falit sönder.
Men jag ägnar dagens blogg åt den tragiska centerkollapsen om kärnkraften.

Kärnkraftsbeslutet. Ett grundskott mot centerns grundideologi
Fyndigt formulerat kanske men i en tragisk fråga. Centerpartiet överger sitt snart 40-åriga motstånd mot kärnkraften. Birgitta Hambreus utryckte sig glasklart i morgonekot: Om kärnkraften byggs ut minskar satsningen på alternativen. Har Maud Olofsson blivit lurad, frågade reportern. Ja, säger Birgita Hambreus.

De två tidigare centerledarna Torbjörn Fälldin och Lennart Daléus
håller fast vid sitt kärnkraftsmotstpånd och kritiserar indirekt kraftigt Maud Olofsson. Båda har hållit tyst om dagspolitiken sedan de avgick. Hur många centerröster förlorar vi på detta? Och vad betyder beslutet?
Att tio gamla kärnkkrafatverk kan ersättas med tio nya. Eftersom det inte finns någon begränsning i storlek på de kärnkraftverk som kan ersättas betyder det att det handlar om motsvarande 17-18 kärnkraftverk i stället fär dagens 10. Effekten på nya kärnkraftverk uppgår till 1500-1800 Mw, vilket är mer än dubbelt så mycket som dagens kärnkraftverk.
Tragiskt för centerpartiet, miljön och framtidens generationer.

Nej till Förbifart Hemmesta
Nej, säger jag till Förbifart Hemmesta. Vi skall inte ha någon motorväg genom Storskogen. Det skulle naturligtvis betyda bebyggelse efter motorvägen, vilket är ett sätt att finansiera den. Att som sägs i den nya översiktsplanen utreda Förbifart Hemmesta med bebyggelse i Storsskogens nordvästa delar säger jag blankt nej till. Vi skall inte bygga sönder Värmdö.
Detta har jag också reserverat mig mot i det förslag till översiktsplan som nu skall ut på samråd med medborgarna.

För övrigt skall jag nu in till kommunledningsmöte och försöka glömma kärnkraften...

3 kommentarer:

Erik Rune sa...

Det verkar som om Sven Bergström har blivit historisk nu.

Tharand sa...

Väl skrivet och det glädjer mig att ni är många inom centerpartiet som står upp för er politik som er ledning nu har svikit. Jag tycker att det här är en praktskandal mot bakgrund av att centerpartiet alltid har röstat nej till kärnkraft och att Alliansen hade en överenskommelse om att inte fatta beslut i kärnkraftsfrågan under den här mandatperioden. Man sviker vallöften i en central fråga.

Dessutom har man haft mage att skicka fram ungdomar (jag är själv ung...) som Fredrik Federley mot Eva Selin Lindgren för att läxa upp henne. Saken är ju den att hon är professor i kärnfysik och förmodligen den i riksdagen som allra bäst kan bedöma riskerna med kärnkraft. Det är djupt patetiskt.

I kombination med en minst sagt märklig miljöpolitik i övrigt (satsningar på vägar mot samlad expertis, jaga varg för att rädda varg etc.) är centerpartiet i mina ögon inte längre ett parti som värnar om miljön. Det tycker jag är djupt tragiskt.

Hemmestahasses blog sa...

Hej Tharand,
Som du förstår säger jag inte helt emot dig..det är en tragiskt verklighet.