fredag 18 juni 2010


En Tobinskatt på finanstransaktioner diskuteras i EU
Jag ser med stor glädje att frågan nu återkommer i diskussionerna i Bryssel om åtgärder för att förhindra nya finanskriser. Jag drev frågan hårt i EU-parlamentet för mer än tio år sedan, men den var inte riktigt mogen då. Skall den ha någon framgån måste en överenskommelse vara global. Men det är rätt väg.

Ett tragiskt kärnkraftsbeslut
Kärnkraftsbeslutet är ett grundskott mot centerns grundideologi skrev jag i går och det bekräftas i dag. Jag har rört mig mycket bland folk i Stockholm och Uppsala, på styrelsemöte med spårbilsnätverket KOMPASS. Träffade några gamla studiekompisar, några centerpartister, några tjänstemän med grön c-färg och några på T-banan som stannade upp mig...Jag vill helst in te påminna mig vad jag fick höra....men det får vara hur rätt som helst att det blir dyrt, svårt, ja omöjligt med nya kärnkrafatverk. Det är inte det. Det är förtroendet....eller det brustna...

Ett kärnkraftssval
Med oppositionens nej till beslutet, som inte är hederligt eftersom många s-ledamöter och facket är för kärnkraft, kan det änå bli så att det blir ett kärnkraftsval. Detta efersom oppositionen säger att man skall riva upp beslutet om det blir en rödgrön seger. Ska vi förklara och försvara detta i en valrörelse...?

Grantomtabeslutet - information och medborgarkontakt under och inför bygget
Det var rätt att nu fatta beslut om Grantomta, men det är viktigt att bygget nu följs upp med information om när sprängningar skall ske, helst då i sommar för att undvika skoltid. Det är viktigt att genomförandegruppen träffas och informerar skolorna, Vägföreningen och närboende om tider och omfattning på olika byggingrepp. Det är inte bara idrottshallen som skall bli bra utan också processen dit.

För övrigt har jag just kommit hem från KOMPASS styrelsemöte i Uppsala och fick höra att Emma, Sara och Hanna hade undrat var farfar var någonstans...det känns.



Inga kommentarer: