söndag 24 oktober 2010

Afghanistan ...och Kd
är vad som nu verkar fylla tidningarnas både nyhets- och ledarsidor. En oerhört viktig internationell fråga om krig och fred och ett i det sammanhanget mindre problem om hur det går för ett litet svenskt parti.
Dagens Nyheter http://www.dn.se/ fyller nu sidorna med nyhetsartiklar om att Afghanerna vill att vi skall stanna och det är den linje tidningen också drivit. Jag talade i går om flera goda argument för en flerpartiuppgörelse och tystnaden från partierna tyder på att en sådan år på väg.

Spårbilskonferensen i San José - en succé
...redan innan den har startat. På tisdag åker jag och 25 andra svenska kommunpolitiker och tjänstemän till Californien och San José för PCC - Podcar City Conference. Över 200 deltagare, från alla kontinenter är anmälda. Vi inleder med presskonferens och Opening Reception på onsdag och på torsdag får vi Welcoming Remarks från borgmästaren Chuck Reed som också hälsar från guvernör Schwartzenegger.
Efter mitt inledningsanförande som mycket handlar om den positiva utvecklingen i Sverige och KOMPASS som nu har 15 medlemmar kommer tre dagars presentationer och seminarier. 24 städer i Californien håller ihop konferensen som avslutas med ett möte om att bilda ett KOMPASS USA och/eller ett KOMPASS international. Lysande och för-b-at roligt...

Valanalys fortsättning
Vi måste ha mer av ideologisk debatt i centern. Nu är det ingen sådan debatt alls. Varför hade vi 25 procent av väljarkåren i mitten av 70-talet? Kärnkraft, decentralisering, lokalsamhället, miljöpolitiken, glesbygden. Det var centerpartiet som var idédrivande. Jag minns en debatt jag hade med Per Unckel om samhällsplanering med allsidiga lokalsamhällen och förnybar energi där moderaterna stod alldeles tomhänta...
Fortsättning följer...

För övrigt skall jag först slå Micke i dagens tennis... och sedan se Federer i Kungliga hallen...kanske kan man lära sig något...

Inga kommentarer: