lördag 9 oktober 2010

Liu Xiaobo - för den globala demokratin
Det är bara att gratulera den norska Nobelkommittén som givit fredspriset till Liu Xiaobo. Det märks på Kinas reaktioner att priset satt rätt. Han har som författare och människorättskämpe fängslats flera gånger och sitter nu på ett 11-årigt fängelsestraff sedan 2008 för "subversion" mot den kinesiska staten, vad nu det är. Är man för mänskliga rättigheter och yttrandefrihet då är man i Kina mot den kinesiska staten.
Världssamfundets organisationer, EU, USA, Afrika, Latinamerika, Asien och Australien borde gratulera den norska Nobelkommittén högt och tydligt. Sådan kritik påverkar alla ledare....

Filippa Reinfeldt att föredra före Batljan
Som jag skrev i går tycker jag inte Filippa R skall vara automatiskt utesluten som finanslandstingsråd bara för att hennes make är statsminister. Känsliga frågor som kan upplevas som politiskt "jäv" går att lösa med lite politisk känsla. Som jag känner Filippa är hon självständig och kan skilja på rätt och fel. Ilja Batljan har jag heller inget emot. Han går att prata med om det mesta. Han stärkte sina aktier som ansvarig politiker när han kom överens med Alliansen om NKS, Nya Karolinska Sjukhuset, trots att det var han som i den uppgörelsen hade trumf på hand med information om kraftigt ökade kostnader för bygget. Lite osäker på Batljan för plötsliga inhopp....

För övrigt har Sonja och jag just sprungit och gått vår morgonrunda i skogen med sol och vackra höstfärger.

Inga kommentarer: