fredag 15 oktober 2010

Ahmadinejad hotar freden
Det är otroligt hur en sådan person kan vara president i Iran. Att åka till Hizbollahs anhängare i Libanon, och hålla ett antisemitiskt några kilometer från gränsen till Israel är en stor provokation mot freden. Att säga att "Israels dagar är räknade" sätter hela den pågående fredsprocessen på spel, och det är väl detta som är syftet. Omgivningen och världssamfundet måste behålla lugnet. han blir nog inte så gammal i Iran....

EU-patentet för hundrade gången
Tror jag tagit upp det förut, men frågan om EU-patent är fortfarande inte löst. trots försök sedan EG--tiden. Redan på 60-70-talen togs frågan upp om att som i USA få ett gemensamt patent i EG/EU-länderna. EU-kritiker eller inte men detta är en praktisk fråga för industrin, uppfinnare, företagare i Europa. I USA kan uppfinnare med en enda ansökan med ett enda språk få patent som gäller alla delstater.

I EU måste du söka i varje land
på varje lands språk, där varje land har lika regler för patent. Jag vet, eftersom jag hjälpte företagare med just detta som jurist en tid efter sedan jag suttit i EU-parlamentet. Och det är språkfrågan som är problemet. Det borde väl ändå gå att lösa...

Grattis borgarrådet Ankersjö
Centerpartiet gick från ett till tre mandat i Stadshuset. En rolig framgång. Center får också en borgarrådspost och inte vilket borgarråd som helst utan med ansvar för miljön och stadsmiljö.
Vackert.
Sedan Paul Grabö efter det otroliga framgångsvalet 1973, då jag var politisk sekreterare i Stockholmscentern just hemkommen från juridikstudierna i Schweiz, har vi inte haft något borgarråd i Stockholm. Jon Kahn och Mikael Arthursson har båda varit gruppledare för sig själva liksom Per i förra mandatperioden. Lycka till.

För övrigt har jag precis kommit hem från Tornhusets företagscenter där den globala världspressen Nacka-Värmdö Posten tagit några bilder ....

Inga kommentarer: